De Youth Info Centers - Reisverslag uit Osijek, Kroatië van marloesmarkslag - WaarBenJij.nu De Youth Info Centers - Reisverslag uit Osijek, Kroatië van marloesmarkslag - WaarBenJij.nu

De Youth Info Centers

Door: Marloes

18 Februari 2011 | Kroatië, Osijek

Vrijdag 11 februari

Na weer een dagje bezig te zijn geweest met ons afstudeeronderzoek hadden we ’s avonds met een Kroatische student; Diana afgesproken. Diana studeert Engels en Duits en heeft bij PRONI stage gelopen. Diana was een erg aardige meid, sprak erg goed Engels en Duits, wat natuurlijk ideaal was en kon ons veel vertellen over de Kroatische manier van leven. Erg interessant ook voor ons onderzoek. Binnenkort wil Diana een afspraak organiseren waarbij we ook studenten uit Mexico, Brazilië en etc. gaan ontmoeten.

Zaterdag 12 februari

Nadat we overdag het één en andere hadden uitgezocht voor onze trip voor volgende week naar Sarajevo hebben we ’s avonds een bioscoopavond gehouden. Irena had de beamer op de laptop geïnstalleerd en na het magnetronnen van de popcorn konden de films beginnen. Na ´paranormal activity´ 1 en 2 te hebben gekeken hebben was het tijd voor iets vrolijks; ‘het regent gehaktballen’.

Zondag 13 februari

Vandaag hebben we de Zoo van Osijek bezocht. De Zoo van Osijek is de grootste dierentuin van Kroatië en is ongeveer 3 keer een kinderboerderij. Naast wat eenden, struisvogels en flamingo’s hadden ze gelukkig ook panters, leeuwen en kangoeroes. De kooien van deze dieren waren redelijk klein maar je kon de leeuwen zo goed als aanraken. De kooi eindigt gewoon aan het wandelpad en de leeuwen zijn ook echt niet bang en lopen gewoon een meter voor je langs. Ze zagen er ook nog eens erg tam uit dus dat maakte de verleiding om ze niet te aaien nog groter.
Na nog geen uurtje lopen hadden we de gehele dierentuin gezien. Ik ben benieuwd hoe de andere dierentuinen in Kroatië zijn als dit al de grootste is.

Maandag 14 februari

Valentijnsdag! Maar niet voor de politie, ze blijven net zo lastig als altijd. Irena wordt er ondertussen al helemaal gek van. Niemand kan een probleem vinden voor ons verblijf hier (want die is er officieel gezien ook niet, we hebben als Nederlanders gewoon het recht om 90 dagen in Kroatië te verblijven). De vrouw van het politiebureau die Irena steeds aan de telefoon krijgt ziet ook geen enkel probleem maar tjah, iemand loopt te zeuren. Ondertussen maken wij ons nergens druk om we zien wel wat er gebeurd, ze kunnen ons toch niks maken.
Vincent, een Nederlander die al jaren in Kroatië woont herkende ons probleem. Het schijnt dat Kroaten graag hele bossen aan papier verspillen met allemaal onzin dingen. Nog steeds ondervind Vincent zo nu en dan een probleem met zijn visum. Te veel mensen hebben een baan nodig en door dit soort onzin worden deze banen ingevuld….

Dinsdag 15 februari

Vandaag hebben we een dag op het Youth Info Center in Vukovar doorgebracht.
Wij waren rond 10.00 uur in het YIC. Alle medewerkers waren al aanwezig en zaten gezellig aan de koffie, een programma van discovery chanal dat blijkbaar erg populair is door te spreken.
Na de koffie gingen de belangrijkste personen van het YIC naar besprekingen en etc. en bleven de 4 tijdelijke medewerksters in het YIC. Het YIC werkt met één vaste medewerker en met het personeel van PRONI in vaste dienst. Daarnaast subsidieert de overheid projecten om mensen tijdelijk in dienst te nemen. Meestal gaat het hierbij om mensen die minimaal 3 en maximaal 6 maanden binnen een bedrijf, in dit geval PRONI, aan de slag kunnen. PRONI is heel blij met deze mensen, je hebt echter extra handen, maar het is daarnaast ook heel vervelend dat deze mensen maar tijdelijk in dienst zijn, want tegen de tijd dat ze goed ingewerkt zijn moeten ze al weer weg.
Op het eerste gezicht zag het er naar uit dat de 4 tijdelijke medewerkers zich de hele dag vooral verveelden. Ze zaten op internet, googlenden wat, bekeken hun facebook en etc.
Tijdens de gehele dag is er één jongere aanwezig geweest die vooral op facebook actief was.
Op een lijst waar jongeren zich op ‘moeten’ inschrijven als ze binnenkomen stond echter ook dat er de afgelopen week (vanaf 8 februari) maar 12 jongeren langs waren geweest. Jongeren kunnen op de lijst ook aangeven waarvoor ze komen. Bij de meeste jongeren stond FB, dit staat voor facebook. Daarnaast stonden er achter 2 namen ‘info’ en stond er achter één naam ‘internet’.
Waarschijnlijk bezitten veel Kroatische jongeren facebook.
In het YIC stonden vooral folders over het YIC zelf, over het YIC in Osijek en Sisak, over reizen in Kroatië, de Europese Unie en ERYICA. Folders over onderwerpen als seksualiteit, drugs, drank en etc heb ik niet gezien.

Bij navraag blijkt ook dat er nog weinig over seksualiteit wordt gesproken. Ook krijgen jongeren over deze onderwerpen erg weinig informatie. Sommige scholen besteden er aandacht aan, maar anderen ook niet. Zo wilde het YIC een tijdje terug een onderzoek onder jongeren over o.a seksualiteit houden, maar op één school waren ze al niet welkom omdat de directeur er niet van gediend was dat dit soort dingen aan jongeren gevraagd zouden worden. Ook jongeren zo op straat aanspreken levert vaak weinig resultaat op. Het YIC legt nu vaak enquêtes op plekken neer waar ze mensen kennen en waar jongeren komen. Op deze manier komen ze aan hun ingevulde enquêtes.
Een instelling als b.v. de GGD kennen ze in Kroatië niet. Wanneer jongeren b.v. denken dat ze een soa hebben moeten ze zich laten testen in het ziekenhuis. Hiervoor moeten ze dan ook zelf betalen.
Dat het tijdelijke personeel jongeren graag willen helpen bleek wel uit het feit dat toen wij ze vertelde over onze skivakantie ze ons meteen gingen helpen met het zoeken van informatie aangezien veel sites in het Bosnisch geschreven waren. Er werd meteen op de computer naar informatie gezocht.

Woensdag 16 februari

Omdat het steeds heen en weer lopen door de stad veel tijd kost en toch ook al wat saaier begint te worden werd het tijd één van onze fietsen maar eens naar de fietsenmaker te brengen. De andere fiets deed het echter wel redelijk goed dus besloot ik op die fiets op de stang te gaan zitten terwijl Michiel zou fietsen. Toen we voor het huis moesten remmen brak opeens de remkabel af en raakte net niet mijn gezicht. Een enkele seconde keken we verwarmd om ons heen waarna we snel onze voeten op de grond zette om af te remmen. Gelukkig liep er op dat moment niemand op de stoep want remmen met je voeten neemt toch nog wel wat meters in beslag…
Dus ja, nu moet ook deze fiets naar de fietsenmaker.

Donderdag 17 februari
Vandaag hebben we een dagje op het YIC in Osijek gezeten. In tegenstelling tot het YIC in Vukovar was het hier een stuk drukker.

Na ons dagje in het YIC zijn we naar een tentoonstelling van een bekende strip tekenaar geweest.

Vrijdag 18 februari
Today we will go with the Balkan Express!
Om 15.00 uur vertrekt onze trein waarna we rond 21.00 uur in Sarajevo zullen zijn!

• 18 Februari 2011 - 12:02

Judith Planting:

Hej Marloes!

Leuk je verhalen weer te lezen :)
    Have fun daar en ik hoop dat je de jongeren daar kunt helpen!!

x Juut

• 20 Februari 2011 - 14:20

Marjet:

Hey,

Wat zonde dat ze dan van die YIC's hebben en het eigenlijk niet voor kunnen gebruiken waar het voor bedoeld is door de taboe's enzo!

Leuk om je verhalen weer te lezen!

Heel veel plezier in Sarajevo!

Liefs Marjet