Sarajevo & Jahorina - Reisverslag uit Sarajevo, Bosnië en Herzegovina van marloesmarkslag - WaarBenJij.nu Sarajevo & Jahorina - Reisverslag uit Sarajevo, Bosnië en Herzegovina van marloesmarkslag - WaarBenJij.nu

Sarajevo & Jahorina

Door: Marloes

23 Februari 2011 | Bosnië en Herzegovina, Sarajevo

Vrijdag 18 februari t/m woensdag 23 februari 2011

Spoorbomen, dat kennen ze hier in de Balkan nog niet. Daarom hebben we 6 uur lang, bij bijna elke straat die het spoor passeerde mogen luisteren naar het getoeter van de trein. Bij de grens tussen Kroatië en Bosnië kregen we in eerste instantie een paspoortcontrole bij de Kroatische grens. Dit leverde weer een extra stempel in ons paspoort op, Olé. Na ongeveer 20 minuten reed de trein ongeveer een kilometer verder waarna we de Bosnische grens controle kregen. Op de Bosnische grens kwamen er wederom 2 agenten in de trein, die alle paspoorten controleerden en stempels zetten.
Na 6 uur treinen kwamen we aan in Sarajevo.
De eerste avond in Sarajevo hadden we meteen een leuk etenstentje gevonden. We kwamen er rond 22.00 uur aan en het restaurant zat helemaal vol met ‘gepensioneerde’ mannen die genoten van een hapje en een drankje.

Sarajevo is een erg mooie stad. Er staan veel moskeeën en het is gebouwd tussen de bergen. Dat het een aantal jaren terug helemaal plat gebombardeerd is zie je eigenlijk helemaal niet meer terug. De oude binnenstad doet redelijk Turks aan. Overal staan kleine winkeltjes/bazaartjes waar vooral oude mannen van alles en nog wat verkopen. Af en toe zit er in plaats van een klein winkeltje een klein cafétje of restaurantje met net genoeg plek voor 10 mensen, je vraagt je dan echt af ‘hoe kan dit uit?’. Natuurlijk hebben we in zo’n cafétje wat gedronken, de eigenaar had zelfs nog een aantal jaren in Amsterdam en ergens in Duitsland gewoond. Ook in het kleine restaurantje hebben we wat gegeten. Achter een rood wit geblokt doek achter in het restaurant werd ons eten klaargemaakt op een gaspitje. Het eten smaakte echt bijzonder goed.
Sarajevo is niet echt een grote stad maar als je binnenkort een keer van plan bent een citytrip te gaan maken zou ik Sarajevo zeker overwegen.

Op zondagochtend zijn we naar Jahorina gegaan, hier zijn in 1984 de Olympische winterspelen gehouden. Jahorina is geen ontzettend groot gebied maar heeft wel een aantal erg mooie pistes. Wij zaten in een pension meteen naast de piste dat werd gerund door de moeder van een jongeman die vorig jaar tijdens de Olympische spelen in Vancouver 36ste is geworden op de slalom.
Het pension was geheel met hout ingericht en het eten was heerlijk!
Dus hier komt wederom een aanrader; wil je eens een keer ergens anders skiën; ga naar Jahorina!

• 23 Februari 2011 - 17:33

Karin:

Zo te lezen hebben jullie een leuk ski weekend gehad. Nu dus maar weer verder met afstuderen.

• 23 Februari 2011 - 19:12

Ans:

hoi Marloes
    ziet er goed uit waar jullie zijn het was voor dit jaar kiezen voor ons Toscane
    of Kroatie het is Toscane geworden dus volgend jaar Kroatie dus tips zijn dan altijd welkom maak er nog een leuke tijd van samen

• 24 Februari 2011 - 15:14

Adri:

Interessant paspoort krijgen jullie met al die stempels! Zo te lezen hebben jullie een leuk weekend gehad. Veel succes en plezier met jullie afstudeeropdracht.

• 28 Februari 2011 - 10:45

Margriet:

Skiën in Jahorina klinkt eigenlijk wel heel cool! Wie weet een idee voor volgend jaar... Veel plezier nog! xxx