Het onderzoek is begonnen - Reisverslag uit Osijek, Kroatië van marloesmarkslag - WaarBenJij.nu Het onderzoek is begonnen - Reisverslag uit Osijek, Kroatië van marloesmarkslag - WaarBenJij.nu

Het onderzoek is begonnen

Door: Marloes

05 Maart 2011 | Kroatië, Osijek

Donderdag 24 februari 2011

We hebben de sneeuw vanaf Jahorina mee genomen naar Osijek. Toen we vanochtend wakker werden was alles wit. Waarschijnlijk had niemand hier echt rekening mee gehouden want iedereen was net zo verbaasd als ons. ’s Avonds hebben we dan natuurlijk ook meteen een mooie Sneeuwpop gemaakt.
Verder hebben we ons vandaag voorgesteld aan het advisory board (het netwerk) van het YIC van Osijek. Hier zitten o.a. de politie, de dansmarietjes, het rode kruis en etc. in. We hebben kort ons onderzoek uitgelegd en ze een Kroatische brief gegeven waarin stond wie wij zijn en wat we willen gaan doen. De mensen van het advisory board waren erg aardig en nodigden ons allemaal uit om een keer langs te komen. Met de politie (ja, ja) hebben we voor volgende week al een afspraak staan.

Vrijdag 25 februari 2011

Weer een dagje kantoor. ’s Avonds hebben we met de Duits/Engelse student Diana een drankje gedaan.

Zaterdag 26 februari 2011

Vandaag hebben we een Kroatische bioscoop bezocht. Er zijn in Osijek 2 bioscopen met ieder 1 zaal! De zaal was groen/blauw en de beamer stamt nog uit voor de oorlog. Kortom een leuk avondje uit..
daarnaast is na de film gaan hier ook nog eens betaalbaar. Voor 2 kaartjes waren we 40 Kuna kwijt, zo’n €5,50. De popcorn in de bios was ‘erg duur’ maar buiten stonden twee kraampjes die daar gebruik van maakten en erg goedkoop popcorn verkochten, geniaal gewoon!

Zondag 27 februari 2011

Op het gebied van winkelopeningstijden kunnen wij Nederlanders nog wel wat leren van de Kroaten. Op elke hoek van de straat bevindt zich wel een kioskje die van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat open is. Daarnaast zijn alle winkels dagelijks geopend van 8.00 tot 20.00! Op zaterdag middag is helaas wel weer alles dicht. Op zondag zijn de supermarkten en ook nog enkele andere winkels gewoon geopend! Ideaal.

Maandag 28 februari 2011

Vandaag hadden we ons eerste interview in het YIC in Osijek. Het interview verliep erg gemakkelijk, we hebben veel informatie gekregen, alleen het uitwerken van een interview is echt ellendig veel en vooral ook heel demotiverend werk! Woord bij woord typen we de interviews uit om er zeker van te zijn dat er geen informatie verloren kan gaan of verkeerd geïnterpreteerd kan worden.

Dinsdag 1 maart 2011

Je kunt gewoon post ontvangen in Kroatië! Vandaag kwam ons eerste kaartje per post!

Woensdag 2 maart 2011

In het advisory board (netwerk) van het YIC in Osijek zit o.a. het Rode Kruis. Vandaag hebben we een bezoek gebracht aan het rode kruis. Aangezien de man die in het advisory board niet goed engels sprak had hij een vrijwilligster (waarvan er overigens 150 zijn, allemaal jongeren) gevraagd om ons wat te vertellen over wat het rode kruis doet en om hem te helpen.
We hebben een film gezien over wat het rode kruis allemaal doet, in deze film werd niet veel gesproken maar alle belangrijke dingen werden door de vrijwilligster vertaald.
Het rode kruis in Osijek doet echt onwijs veel en is een ontzettend actieve organisatie. De vele jonge vrijwilligers worden getraind om allerlei voorlichtingen te geven omdat peer-to-peer educatie hier erg goed aanslaat. De vrijwilligers geven trainingen en voorlichting op scholen. Zo geven ze EHBO en voorlichting over allerlei onderwerpen zoals de vele mijnen die hier nog liggen, drugs, bloedziekten, mensensmokkel en etc.
De sfeer die in het rode kruis hangt is ook echt fantastisch, het leek wel een jongerencentrum. Continu bleven er maar vrijwillige jongeren binnenkomen, een praatje maken en etc.

Donderdag 3 maart 2011

Wederom hadden we een interview, dit keer over het YIC in Vukovar. Helaas moesten we na het interview alles weer uittypen……….boring.
’ s Avonds zijn we met een aantal vrijwilligers van het Rode Kruis naar een café geweest waar zei vaak gezamenlijk heen gaan.

Vrijdag 4 maart 2011

Vandaag stond er een interview bij de politie op het programma. Nadat bij binnenkomst ons paspoort werd gecontroleerd werden we meegenomen naar een kamertje waar de agent ons veel over zijn werk vertelde.
Zo vertelde hij dat 87% van de jongeren in Osijek regelmatig drinkt en dat ze steeds meer doen om in een goed daglicht bij de burger komen te staan. Nadat hij ongeveer een uur lang had verteld kregen we een rondleiding door het gebouw. Tijdens de rondleiding vroegen de agenten of wij problemen hadden gehad met agenten aan onze deur. We vertelden het probleem over de agenten aan onze deur en aan de telefoon die geen enkel woord Engels spraken. De agenten waren hiervan op de hoogte en waren er al erg boos over geweest. We kregen het privé nummer van de agent mee en de volgende keer konden we hem bellen, ideaal!
Tegen de avond werd er in het Youth Info Center een bijeenkomst gehouden waarin alle cijfers over 2010 werden besproken, ook wij waren hiervoor uitgenodigd. Gelukkig was Bert, een Nederlander wonend in Osijek er ook zodat hij alles voor ons kon vertalen. Na de presentatie die vooral over cijfertjes ging stonden er tafels vol met eten klaar!
’s Avonds nam één van de agenten in opleiding ons mee door Osijek. Vanaf een hoog flatgebouw hadden we een super mooi uitzicht over Osijek. Daarna heeft hij ons nog een tour door Osijek in zijn auto gegeven en hebben we pizza gegeten. Kortom; we hebben echt vrienden gemaakt bij de politie, dus dat zit wel goed ;-)!

Zaterdag 5 maart 2011

Het is weekend en vandaag doen we eens een dagje helemaal niks! Morgen gaan we voor een paar dagen naar Boedapest!

• 07 Maart 2011 - 11:08

Marjet:

Zo je hebt daar genoeg te doen zeg! En wat zag ik bij de post een kaartje uit Kroatie wat ik morgen open mag maken! hihi! Helemaal leuk!
    Succes deze week!

Liefs Marjet